04 May 2011

Good News about my H.b

Semalam pegi klinik untuk rawatan rutin bagi ibu2 mengandung, temujanji aku kul 2pm, jadi minta excuse keluar skejap, wah, g.b tak marah pula, agaknyer mood dia baik kut.....hehe! Sampai klinik tak ramai orang jadi aku pun bergegas ke kaunter pendaftaran untuk confirm masuk bilik mana.. Eh, first kene cek urine pastu baru cek h.b... 
Alhamdulillah, akhirnya aku berjaya jg naikkan tahap h.b aku, dari 9.3 ke 10.0.. DALAM MASA 2 MINGGU! aku gembiraaaaa gembiraaaaaaaaaa!!!!!hehe! Oh ya, just for information, h.b ni ialah....
Haemoglobin adalah molekul protein pada sel darah merah yang berfungsi sebagai media transport oksigen dari paru paru ke seluruh jaringan tubuh dan membawa karbondioksida dari jaringan tubuh ke paru paru. Kandungan zat besi yang terdapat dalam hemoglobin membuat darah berwarna merah.
ha..sebab tu lah, pentingnya sel darah merah ni untuk ibu2 yang mengandung,semakin tinggi tahap darah itu semakin baik untuk bayi dalam kandungan dan amat penting untuk proses pembesaran... ada faham? biasanya tahap normal bagi wanita ialah, 10.0 hingga 16.0.. aku pulak 10.0 sj.. mmg kena usaha lebih..

source from google

Klau di klinik dah tentu kena bebel dan nasihat yang panjang diberikan, aku akan setia anggukkan kepala tanda setuju dan mengiyakan apa yang diorang cakap, biasalah, hehehe! Untuk tambahkan darah ni mesti makan makanan yang mengandungi zat besi, antaranya:
  • hati ayam - aku memang tak bleh makan ni, tak masuk2! diorang mesti cakap pasal hati ayam, tak paham aku!
  • kerang - ni baru boleh makan, cedap!!!
  • jambu batu - laaaaaaagi sedap!
  • buah naga - tak minat tapi boleh makan, huhu!
  • spirulina - sebagai makanan tambahan, baik untuk buat tambah darah.
  • ikan bilis dan kekacang - no komen! 
  • satay daging - mak mertua aku cadangkan, tapi memang betul!
banyak lagi sebenarnya, contoh sayuran hijau, bayam, sawi, banyak lagi.. tapi aku usaha pelbagaikan supaya tak jemu.

No comments:

Post a Comment